Met angst omgaan

In dit blog houden we ons bezig met wat we willen realiseren in ons leven. Wat je aandacht geeft groeit immers! Deze week lijkt het alsof we daarvan afwijken omdat we ons met angst gaan bezighouden.

Het doel van deze aflevering is dat je begrijpt hoe angst werkt en waarom we angsten hebben, zodat je er beter mee kunt omgaan en ze zelfs kunt overstijgen.

De afgelopen week kwam ik allerlei vormen van angst tegen bij mensen in mijn omgeving. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Een vrouw vermijdt al jarenlang tegen haar vriendin te zeggen dat ze eigenlijk helemaal niet van hun wekelijkse kaartclubje houdt omdat ze niet van kaarten houdt!
  • Een jongeman gaat gebukt onder slapeloosheid omdat hij maar ligt te malen over problemen op het werk. Eigenlijk zou hij een andere baan moeten nemen maar hij is bang dat hij er financieel op achteruit gaat.
  • Een vrouw van middelbare leeftijd heeft al haar hele leven overgewicht. Ondanks haar steeds verder toenemende gewicht en de bijbehorende klachten heeft ze het opgegeven om gezond te gaan eten en bijvoorbeeld de trap te nemen in plaats van de lift.

En jij?

  • Noteer eens voor jezelf vijf dingen waar je bang voor bent.
  • Wees eerlijk, het gaat hier om iets heel belangrijks: waar ben je echt bang voor?
  • Noteer nu kort bij elke angst de manier waarop je daarmee omgaat in je leven. Bijvoorbeeld: ‘ik ben bang dat Pietje mij niet aardig vindt en daarom vertroetel ik hem zoveel mogelijk, zelfs als dat ten koste van mezelf gaat’.

Vijf vaak voorkomende angsten

De angst om fouten te maken.

De angst om dood te gaan of ziek te worden.

De angst om te worden afgewezen.

De angst voor financiële tekorten.

De angst voor dat er wordt ingebroken in je huis.

Wat is angst precies?

Angst is een overlevingsmechanisme in onze hersenen. Dit mechanisme is bedoeld om gevaar te zien aankomen en dus maatregelen te kunnen nemen om het gevaar onschadelijk te maken.

Nou is dit mechanisme in onze hersenen ontstaan toen we, zeg maar, in een berenvel en met een knots rondliepen en in holen sliepen. Anders gezegd het is een heel oud mechanisme dat gericht is op fysiek overleven.

En het werkt ongeveer als volgt

  • Een centrum in de hersenen analyseert continu of er gevaar is in de omgeving. Als er gevaar is gaat er een signaal van de hersenen naar het lichaam om helemaal klaar te zijn voor vechten of vluchten.
  • Zo lang het lichaam het signaal ‘gevaar ‘ontvangt zet het alle systemen op een laag pitje die voor onderhoudt en groei zorgen, bijvoorbeeld de spijsvertering en het immuunsysteem. En dat zijn wel heel belangrijke processen die we niet zo lang kunnen missen.

Overleven in onze tijd

In onze tijd zijn er andere vormen van overleven dan in de prehistorie.

De bedreigingen die wij ervaren zijn minder fysiek en meer psychologisch en emotioneel. Maar deze bedreigingen activeren op dezelfde manier het overleven dat hierboven staat beschreven.

De bedreigingen van onze tijd zijn vaak chronisch zoals de vijf angsten hierboven. Daardoor blokkeert het lichaam vaak jarenlang of een leven lang, systemen die gericht zijn op onderhoud en groei.

De schade die daardoor ontstaat in ons lichaam noemen wij ‘beschavingsziekten’. Een betere term is waarschijnlijk ‘stress gerelateerde ziekten’ en een nog betere ‘angst gerelateerde ziekten’.

Zie je nu waarom het zo belangrijk is om je angsten onder ogen te zien en ze op te ruimen? Het zou wel eens de belangrijkste klus in je leven kunnen zijn!

Angsten opruimen op eigen kracht

  • Kies een van de angsten die je hebt genoteerd om mee te werken.
  • Noteer de reden voor die angst, bijvoorbeeld ‘als ik ziek zou worden kan ik niet meer voor mezelf en mijn dierbaren zorgen’.
  • Maak dan vijfmaal het volgende zinnetje af: ‘en als dat gebeurt…’.

Dit maakt je bewust van de kern van je angst en dat geeft je de macht om de angst op te ruimen.

NB: Het is belangrijk dat je deze oefening schriftelijk doet en dat je volledig eerlijk bent in je antwoorden. Dan bereik je het beste resultaat en dat is wat je voor jezelf wilt, toch?!

Het tweede deel van de oefening

  • Ga je met je aandacht naar je ademhaling, ontspan en stel je de volgende vragen aan je Hart:
  • Wat is de winst van mezelf zo in de angst te helpen? Nou zou je denken dat er geen winst is, maar dan zou je wel wat anders doen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de winst van een verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen, een confrontatie uit de weg gaan of je zelfbeeld te moeten aanpassen.
  • Een tweede belangrijke vraag is: hoe zou mijn leven veranderen als ik deze angst niet langer toelaat in mijn leven?
  • En de laatste vraag is: ben ik bereid deze angst op te geven en te gaan doen wat ik tot nu toe heb vermeden (de ‘winst’).

Het derde deel van de oefening

Formuleer een intentie en een doel, maak een plan en voer het uit. Dit hele blog is een bron van informatie over hoe je dat kunt doen. Kijk bij voorbeeld eens in het categorie ‘leiderschap’ of ‘zelfrespect en van jezelf houden’.

Deze aflevering is een van de belangrijkste die je ooit in dit blog zult tegenkomen. Als je jezelf van angsten bevrijdt valt er enorme winst te behalen, hier zijn een paar voorbeelden:

  • Groeiend zelfvertrouwen.
  • Meer innerlijke vrede en ontspanning.
  • Een vriendelijkere en uitnodigende uitstraling.
  • Waardering uit je omgeving in plaats van (verholen) kritiek.
  • Verdwijnen van allerlei stressklachten.
  • Soms zelf genezing van chronische ziekten waarbij stress een rol speelt, zoals hoge bloeddruk, slapeloosheid en verslavingen.

Ik wens je de moed en het doorzettingsvermogen om jezelf in je kracht te helpen. Ga aan de slag met je angsten en houd maar een flinke opruiming! Je zult er geen spijt van krijgen!

Stel eventueel een persoonlijke vraag hierover in een reactie of via het contactformulier.

Volgende week kijken we op nog een andere manier naar omgaan met je angst.

Groeten van Monique

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *