Leven vanuit je buikgevoel, of…

Een kind dat bang is om naar school te gaan klaagt altijd over buikpijn. Als je verliefd bent heb je ’vlinders in je buik’. Als je ergens schoon genoeg van hebt heb je ‘je buik ervan vol’. Als je plotseling iets heel gevaarlijks tegenkomt moeten je soms acuut naar het toilet.

Onze emoties, anders dan onze gevoelens, ervaren we in onze buik. Dat klopt ook wel want daar huist onze overlevingsdrang en de basis van ons zelfvertrouwen. Als onze veiligheid bedreigd wordt, al is het maar in onze gedachten, voelen we dat in onze buik en we reageren onmiddellijk, instinctief, vanuit dat gevoel in onze buik.

Die reactie is een verdediging tegen een bedreiging. Voorbeelden

  • Je krijgt een rekening die je niet kunt betalen.
  • Iemand beschuldigt je onterecht van iets naars.
  • Je wordt fysiek aangevallen.
  • Je voelt ineens een scherpe pijn in je lichaam.
  • Je moet de confrontatie aangaan met iemand.

Natuurlijk is het goed om een reële bedreiging op tijd te zien zodat je je er tegen kunt verweren. De kunst is om bij een bedreiging een pauze in te lassen en jezelf een paar vragen te stellen:

  • Is dit een echte bedreiging of maak ik mezelf bang?
  • Wat zou de beste manier zijn om hiermee om te gaan?
  • Stel dat er ook een kans zit in deze bedreiging, welke zou dat zijn?

(Het probleem is niet het probleem. Het probleem is de manier waarop je naar het probleem kijkt. Begrijp je?)

Deze vragen geven je de gelegenheid om in je kracht te stappen en je talenten te gebruiken.

Dan voorkom je dat je emoties met je aan de haal gaan en dan bepaal jij bewust welke acties je wilt ondernemen. Hoe doe jij dat?

Kijk nog eens naar de vijf voorbeelden hierboven en stel je voor dat ze in jouw leven spelen. Wat is je eerste reactie en waar voel je die in je lichaam?

Als je je zorgen en angsten parkeert en je je aandacht richt op wat voor jou belangrijk is, mooi en optimistisch, dan leef je niet langer vanuit je buik maar vanuit je hart. Het is eenvoudig maar niet altijd gemakkelijk.  Onze jarenlange gewoonte is vaak om onze aandacht te richten op wat er mist, waar je last van hebt en wat je anders wilt.

Tips om te pauzeren zodat je in je kracht kunt stappen

Doe eerst je kaken een beetje van elkaar en haal rustig en diep adem.

  • Kijk dan naar een foto van een dierbare.
  • Of luister, al is het maar drie minuten, naar ontspannende muziek terwijl je bewust gespannen spieren ontspant.
  • Marcheer op marsmuziek, dat helpt je in je lichaam en uit je paniek.
  • Kijk in een spiegel en zeg tegen jezelf: ik los dit elegant en perfect op. Doe dit totdat je het gelooft!

Ik gun je een week vol pauzes en krachtige keuzes. Je kunt je leven veranderen met een dag per keer. Niemand kan dat voor je doen, behalve jij en dat is maar goed ook.

Tot volgend week.

Groeten van Monique

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *