Focussen: je lichaam als informatiebron

De inspiratie voor deze aflevering komt uit een boek dat ik lang geleden las en dat ineens als het ware uit de boekenkast sprong. Het heet ‘Focussen, gevoel en je lijf’ en het is geschreven door Eugene Gendlin.

In dit blog staat Honey voor het mooie en creatieve in je leven en de wekelijkse afleveringen zijn bedoeld om meer vanuit die Honey te leren leven. Je vindt je Honey, je Hart & Ziel, in je lijf en Gendlin heeft een praktische manier ontwikkeld om de Honey in een situatie te vinden.

Eerst zelf uitproberen

Neem een gebeurtenis in gedachten die (ook nu nog) een emotie bij je oproept:

  • Haal een paar maal rustig diep adem en ontspan waardoor je ruimte schept tussen jou en je vraag of probleem.
  • Waar precies voel je deze emotie in je lichaam? Ervaar de emotie op die plek.
  • Vind nu een woord of beeld dat je ervaren gevoel over de situatie precies weergeeft, zoals bijvoorbeeld waterval, modderpoel, een molensteen om mijn nek of zonneschijn.
  • Check of het woord en het gevoel precies bij elkaar passen. Ga daarvoor heen en weer tussen het ervaren gevoel en het woord of beeld. Verander eventueel het beeld een beetje totdat je een verschuiving, ontspanning voelt: Ja, dit past precies!

Hiermee heb je een groot deel van het focussenproces doorlopen. Nu nog de ontdekken wat je lichaam al weet en jij nog niet.

Focussen is een techniek voor zelfontwikkeling die je leert zien hoe je vragen en problemen concreet in je lichaam merkbaar zijn.

Bovendien vind je ook alle antwoorden die je zoekt in dat lichaamsgevoel. Je lichaam weet!

Focussen helpt je te ontdekken wat je lichaam al weet

In de bovenstaande vier stappen heb je contact gemaakt met het gevoel dat je in je lichaam ervaart ten aanzien van een situatie, vraag of probleem. Dat gevoel wordt het ervaren gevoel genoemd (van het Engelse ‘felt sense’).

Je kent het gezegde: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Vandaar dat je een beeld laat opkomen over je vraag of probleem.

De kunst is nu om te ontdekken wat je lichaam weet. Ik noem dat je innerlijke wijsheid raadplegen.

Een voorbeeld

Marie voelde zich de laatste tijd gespannen op het werk. Ze had er weinig plezier meer en zag op tegen de teambesprekingen. En dat was vroeger heel anders, dus ze besloot om focussen te gebruiken om de oorzaak van haar onvrede op te sporen.

Zo gauw ze zich ontspande merkte ze dat haar maag zwaar en verkrampt aanvoelde.

Ze bleef rustig ademen en hield afstand tot haar emoties van angst en woede. In stilte vroeg ze ‘waarover gaat die verkrampte en zware maag?’

Ze bleef rustig aandacht houden bij die vraag en bij het ervaren gevoel.

Zo te zitten deed haar denken aan die keer dat ze haar sleutels kwijt was en ze niet terug kon vinden. Toen ze ontspannen ging zitten en haar lichaam vroeg te vertellen waar de sleutels waren had ze binnen een paar minuten de ingeving met dat gevoel van opluchting: ze zitten in de tas die ik gisteren heb gebruikt! Het gevoel van opluchting vertelde haar dat dit het antwoord was wat klopte. En ja, de sleutels zaten in de tas.

Na een paar minuten kreeg ze het antwoord in gedachten: de zwaarte en kramp had te maken met de nieuwe teamleider die zo heel anders was dan de vorige waarmee ze een goede band had. Deze leider had zo terloops gezegd dat ze eens wilde bekijken of de taken wat praktischer konden worden verdeeld! En dat zinnetje was bij Marie blijven hangen: ze was bang dat ze een verandering in haar werk zou krijgen opgedrongen!

Ontdekken wat jouw lichaam al weet

Ga weer rustig zitten en ontspan je lichaam en je denken. Richt je aandacht weer op het de situatie en de emoties waarmee je hierboven hebt gewerkt.

  • Neem het ervaren gevoel en het beeld in je aandacht en vraag in stilte:
  • Waarover gaat dit precies, waarnaar verwijst dit beeld, dit gevoel?
  • Blijf rustig en vol vertrouwen wachten op je antwoord. Je ervaart een verschuiving in je lichaam, je ademhaling, je gevoel. Vaak is er een verdiepte ademhaling en een gevoel van opluchting: het klopt!
  • Bedank je innerlijke wijsheid voor het antwoord en jezelf dat je de moeite hebt genomen om dit uit te zoeken.
  • Doe je voordeel met wat je hebt ontdekt.

Focussen wordt ook wel ‘innerlijk luisteren’ genoemd. Mooi, vind je niet?

 

Ik wens je een week waarin je vaak je innerlijke wijsheid raadpleegt. Je kunt je geen betere bondgenoot indenken!

Groeten van Monique

Wil je wekelijks de aankondiging van de nieuwe aflevering in je mailbox krijgen? Meld je dan aan via de contactpagina en je krijgt elke week een berichtje dat de nieuwe Honey voor je klaarstaat. 
 
De link van de contactpagina werkt even niet. Je kunt me mailen naar bliss@freedom.nl 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *