Hoe trillingen voelen en wat je ermee kunt doen

Deze aflevering gaat verder met het onderwerp van de vorige week, waarin we keken naar ervaringen met trilling, frequenties. Het accent ligt vandaag op trilling in je lichaam voelen en gebruiken.

Het plaatjes is van de aflevering van 18 januari 2018: Baas in eigen gedachten. Daarin lag de nadruk op het veranderen van je gedachten. Vandaag dus meer over hoe het allemaal in je lijf voelt en hoe je daar je voordeel mee kunt doen.

Hoe voel jij je lichaam?

  • Hoe voelt je lichaam op dit moment? Waar is het soepel en ontspannen en waar niet?
  • Hoe heb je die antwoorden gevonden: wat deed je en waar zocht je de antwoorden?
  • Denk aan een actuele zorgelijke situatie: hoe verandert het gevoel in je lichaam?
  • Denk nu aan een plezierige ervaring: hoe verandert je gevoel?
  • Kijk nu vanuit dat plezierige gevoel naar de zorgelijke situatie. Is er een verschil? Wat precies en hoe komt dat denk je?

Denken en voelen: verschillen die zouden kunnen samenwerken

Lang geleden is ons brein gesplitst in twee delen: de linker en de rechterkant. Tussen die twee helften zit een soort brug (corpus callosum) die door veelvuldig gebruik sterker en breder kan worden. Sterker wil zeggen creatiever en meer uitgaand van een totaalbeeld. Dat sterker worden gebeurt als je vaak van hersenhelft wisselt. 

Wisselen van hersenhelft = samenwerken

In deze aflevering vind je een beschrijving van de functies van beide hersenhelften. Simpel samengevat:

  • De linkerkant denkt, analyseert en wil begrijpen, de rechterkant ervaart en werkt met beelden en symbolen.
  • De linkerkant geeft ons gespecialiseerde informatie, de rechterkant geeft ons een totaalbeeld van iets.
  • De linkerkant is geschikt voor praktische taken, gericht op ons materiele bestaan, de rechterkant is ons instrument voor creativiteit en zingeving.

Hier is een voorbeeld van hoe dat wisselen, die samenwerking gaat.

  • Links: ik heb een probleem en kan wel drie oplossingen bedenken, welke zal ik kiezen?
  • Rechts: wel, het probleem voelt als dweilen met de kraan open. Misschien is het handig om eerst de kraan dicht te doen?
  • Links: dank je wel! Zal ik dat via manier X of Y doen?
  • Rechts: doe maar Y, dat voelt beter.
  • Links: tja, maar X voelt vertrouwd en Y vind ik spannend.
  • Rechts: kies maar, meer kan ik nu niet aanreiken.

Op dit punt is het aan jou om te kiezen wat je wilt volgen. Naar mijn mening kun je het beste je rechterhersenhelft volgen, want dat heeft het totaalbeeld van een situatie. Dit totaalbeeld omvat ook de bedoelingen van je Ziel.

Je linkerhersenhelft wordt aangestuurd door zorgen om het aardse bestaan, het Ego, en de aandacht ligt bij overleven. Zinvol leven en je bestemming volgen blijven buiten beeld.

En: als je het advies van je rechterhersenhelft volgt, kan je linkerkant je helpen bij de uitvoering ervan. Dat is precies waar het voor gemaakt is.

Handiger worden met die samenwerking

Deze samenwerking is een soort dans waarin je in je lichaam vanuit verschillende locaties werkt: je stelt vragen vanuit je hoofd en je richt letterlijk je aandacht op je hart, terwijl je vol vertrouwen op het antwoord wacht.  Dit is het bewuste ‘naar binnen gaan’. 

Tips

  • Gebruik de HARA-lijn als je ‘naar binnen gaat’. Dat helpt enorm!
  • Check regelmatig of je in je hoofd of in je hart ‘zit’.
  • Merk op als je vanuit angst bezig bent. Dan is het tijd voor je rechterhersenhelft!
  • Maak vaker een intentie om vanuit je hart te werken. Dat richt je aandacht en geeft focus. Voorbeeld: vandaag sta ik zeker zesmaal stil bij welke hersenhelft ik gebruik.
  • Geef jezelf de ruimte om soms niet je rechterhersenhelft te volgen, hoewel dat de betere keuze is. Leren is gebaat bij liefdevol met jezelf omgaan, wees geen slavendrijver!
  • Geef aandacht aan je successen, beloon jezelf; echt waar het werkt!
  • Oefen vaak met kleine dingen, zodat je klaar bent voor het ‘grote werk’ als dat zich aandient.
  • En last but not least: maak er een gewoonte van om vaak te ervaren wat er in je lichaam gebeurt, voel het, maak het mee zoals je lichaam het ervaart. Bijvoorbeeld als je koffie drinkt, als je met iemand praat, als je het nieuws kijkt. Sommigen noemen dit Mindfulness. NB: Mind is iets anders dan brein. Daarover later meer.

Meer dan ooit is het belangrijk om je rechterhersenhelft te gebruiken. Alle zorgen en angsten rond corona worden veroorzaakt door je linkerhersenhelft die vanuit angst opereert. Op die angst wordt sterk ingespeeld door de media en de maatregelen.

Laat jezelf niet gek maken maar informeer jezelf vanuit je creatieve kant van je hersenen. Daar zit je waarheid die broodnodig is als je voor belangrijke keuzes staat over wat wel of niet te doen.

Lees deze aflevering wat vaker dan normaal. Gebruik je lichaamsgevoel de komende weken als ingang voor zuivere informatie uit je hartcentrum, je verbinding met de Bron waaruit alles is ontstaan.  

 

Ik wens je een week van veel goede gesprekken met je hartcentrum. Vandaag is het Nieuwe Maan, het meest geschikte moment voor goede voornemens. De voornemens die je nu zaait kun je oogsten bij de Volle Maan, tenminste als je in tussentijd wat hebt geschoffeld en water gegeven (herken je de rechterhersenhelft?)

Groeten van Monique

 

 

 

 

Wil je wekelijks de aankondiging van de nieuwe aflevering in je mailbox krijgen? Meld je dan aan via bliss@freedom.nl en je krijgt elke week een berichtje dat de nieuwe Honey voor je klaarstaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *