Emoties: intelligent of niet zo?

Deze aflevering wil een steuntje in de rug zijn voor iedereen die het beste uit zijn emoties wil halen. Het plaatje beeldt uit dat emoties vaak als een handicap worden gezien. Lees eventueel ook een eerdere aflevering hierover.

Emoties staan de logica in weg, nietwaar? En ze kunnen met je aan de haal gaan, toch? Enne, het is meer iets voor vrouwen en kinderen, je kunt er niet echt veel mee in de ‘harde’ buitenwereld.

Laten we eens kijken.

Hoe zit dat met jou?

  • Hoe waardeer jij je eigen emoties, welke rol spelen ze voor jou?
  • Wat vind je van de emoties van je dierbaren?
  • En van emoties van vreemden?
  • Zou je meer, anders willen met je emoties? Wat hoop je daarmee te bereiken?

Emoties zie ik als de aan de oppervlakte flitsende gemoedsbewegingen die we ervaren zoals blij, boos, teleurgesteld, optimistisch en bang. Gevoelens zijn voor mij meer de basis, de ondertoon van die emoties. Maar dat onderscheid is niet nu zo belangrijk en ik gebruik beide begrippen door elkaar.

De rijkdom van je gevoelens

Gevoelens en emoties bevatten talloze schatten die je leven tot een plezierig succes helpen maken. Schatten? Jazeker! Gevoelens bevatten een grote hoeveelheid begerenswaardige zaken zoals:

  • Zelfkennis
  • Onderscheidingsvermogen
  • Gezondheid
  • Intuïtieve informatie
  • Creatieve inspiratie
  • Innerlijke leiding
  • Zelfvertrouwen

Vanwege deze schatten heb ik deze aflevering in de categorie Gezondheid gezet. Maar het gaat zeker ook over Je bewust worden en In je kracht stappen.

Schatten opgraven

Om de schatten in gevoelens en emoties op te sporen heb je een paar gereedschappen nodig, net zoals bij zoeken naar goud of edelstenen.

De belangrijkste gereedschappen zijn:

  1. Jezelf toestemming geven je emoties toe te laten en te erkennen. Wist jij overigens dat het eronder houden van gevoelens immens veel energie kost en dat die gewoonte een aanslag is op je gezondheid? Emotionele toegankelijkheid is de keuze om je vermogen tot diep te voelen te gebruiken. De eerste 7 jaar van ons leven deden we niet anders, dus iedereen kan het!
  2. De moeite nemen om je gevoelens te onderzoeken; het schatgraven dus. Het is door dit onderzoek dat je de werkelijke waarde van je gevoelens blootlegt.
  3. Liefdevolle acceptatie van wat je tegenkomt. Daarmee stop je alle kritiek op jezelf over niet goed genoeg, niet slim genoeg, niet dik genoeg, niet dun genoeg, niet de moeite waard zijn.
  4. Je schat gebruiken: kiezen wat je ermee gaat doen.

Het feit dat je leeft en dat je hier bent wil zeggen dat je goed genoeg bent en meer dan dat.

Je hebt het recht om te zijn wie je bent. De hamvraag is: wil je kennismaken met wie je echt bent?

Als je dat wilt zijn je gevoelens je toegangspoort, altijd, op elk moment.

Diep voelen

Diep voelen lijkt misschien een opgave als je gewend bent om je denken als eerste te raadplegen. Het woordje ‘diep’ wijst naar ‘voorbij de flakkerende emoties van aantrekken en afstoten, wel gewenst, niet gewenst’.

Diep voelen kan na verloop van tijd een manier van leven worden die je net zoveel tijd kost als denken. Het is alleen een andere manier van in het leven staan.

Diep voelen is iets wat iedereen kan; de kunst is om jezelf de ruimte te geven om het weer te gaan doen.

  • Welke gedachte komt er bij je op als je dit hierboven leest?
  • En welke gevoel heb je erbij?

Het schatgraven

Het schatgraven bestaat uit onderzoek met behulp van je Hart & Ziel.

Hier is een simpele manier:

  • Werk met de combinatie van een gedachte en een gevoel over iets.
  • Schrijf ze beide op, liefst met pen en papier. (Elektronica houdt je in je hoofd)
  • Neem dan de gedachte en vraag jezelf af hoe die gedachte je gevoel over de situatie helpt creëren. Of begin met het gevoel en vraag je dan af hoe die door de gedachte wordt gecreëerd.

Een voorbeeld

Je voelt je machteloos bij de suggesties om diep te voelen. De gedachten die je erbij hebt zijn ‘dat kan ik niet zo goed’ en ‘daar gaan we weer’.

In dit voorbeeld laat je jezelf zien dat je jezelf machteloos maakt en houdt.

  • Kies ervoor om je emotie te blijven voelen. Je zit er als het ware middenin. Blijf dat doen tot er een verschuiving optreedt, vaak begeleid door een verdiepte ademhaling. Zie hiervoor eventueel de aflevering over Focussen.
  • Vervolgens accepteer je wat je hebt ontdekt. Accepteren is een vorm van liefde; het is omarmen, binnenlaten. Kritiek hebben is niet aan de orde.
  • En dan: Wat precies en wanneer ga je het gebruiken? Hoe precies? Maak een plan voor drie of vier weken.

Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn als je resultaten gaat boeken. Je hebt jezelf blijvend veranderd. Je bent een stap verder. Een kleine stap misschien, maar met grote gevolgen.

 

 

Ik wens je een emotioneel intelligente week. Ga aan de slag met iets dat je al jaren dwarszit. Verwacht grote resultaten want die zijn zeker mogelijk.

Groeten van Monique

Wil je wekelijks de aankondiging van de nieuwe aflevering in je mailbox krijgen? Meld je dan aan via bliss@freedom.nl en je krijgt elke week een berichtje dat de nieuwe Honey voor je klaarstaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *