Een open hart en een open mind

open-handen

Als mijn handen bezig zijn met iets vast te houden, kan ik niets geven en ook niets ontvangen.

Dorothy Sölle.

Eerst even terugkijken

Kijk eens terug naar een periode in je leven waarvan je achteraf kunt zeggen dat je er veel van hebt geleerd. Voor sommigen is dat een ernstige ziekte, het verlies van een dierbare, gepest worden, financiële tegenslag of soortgelijke drama’s in mensenlevens.

Niemand verheugt zich op dit soort ervaringen en meestal hebben we er grote moeite mee. Toch heb ik vaak van mensen gehoord dat ze achteraf zeiden ‘Hoe moeilijk het ook was, ik had het niet willen missen!’

Heb je dat ook wel eens gehad?

  • Waarom had je het niet willen missen, wat ben je er wijzer of rijker van geworden?
  • Hoe heeft het je gevormd?
  • Wat zou je hebben gemist in je leven, als je die ervaring niet zou hebben gehad?

De rijkdom vinden van iets wat moeilijk is

Tegenslag in je leven kun je vanuit twee geestelijke houdingen doen: ze als ongewenst ervaren of ervan uitgaan dat je er sterker van kunt worden, hoe moeilijk de situatie misschien ook iets.

Deze innerlijke houding is veel belangrijker dan je misschien wel denkt. Als je jezelf ziet als slachtoffer van de situatie, zul je minder snel mogelijkheden zien voor een aanpak, een oplossing of hulp. De innerlijke houding ‘ik kan er sterker van worden’ maakt dat je dat verwacht en daardoor zie je de kansen die er zijn.

Ieder mens wordt geboren met zijn eigen innerlijke kracht. Soms is je leven zo zwaar geweest, dat je de verbinding met die kracht bent kwijtgeraakt. Maar het goede nieuws is dat die kracht op je ligt te wachten.

Hieronder staan een paar mogelijkheden om in een lastige situaties je kracht terug te vinden.

  • Een van je dierbaren maakt het je wel erg moeilijk met zijn of haar gedrag. Haal een paar maal diep adem en vraag je af ’wat zou ik missen als deze persoon niet in mijn leven was? ’Kijk dan opnieuw naar het lastig gedrag. Wat is er veranderd?
  • Je hebt ineens griep en moet minstens een paar dagen in bed blijven. Al je plannen en afspraken gaan de mist in. Zeg tegen je lichaam ’Je hebt kennelijk rust nodig en ik zal er alles aan doen om je dat te geven.’ Door deze een houding kun je goed ontspannen waardoor je lichaam zich snel kan herstellen. En door die ontspanning kom je ook gemakkelijk op ideeën over hoe je beter voor je lijf kunt zorgen.
  • Je lijdt op een of andere manier schade en dat heeft ongewenste gevolgen. Je besluit om deze gevolgen zo goed mogelijk op te vangen en je neemt de tijd om te onderzoeken wat eventueel jouw eigen aandeel was in deze schade. (Eigen aandeel wil niet zeggen er verantwoordelijk voor zijn!)

Als je er van uitgaat dat je leven het goed met je voorheeft, kun je de bovenstaande situaties beschouwen als een test. Dan zie je negatieve gebeurtenissen in een heel ander licht. Je opent je hart om de positieve kant van een situatie te ontdekken. En daarmee heb je een open mind gecreëerd, een innerlijke houding die je in je kracht helpt.

 

carl-sagan-open-mind

Als je je hart voor iets of iemand opent, wil dat niet zeggen dat je het er mee eens bent of er zelfs maar blij mee zou zijn.

Je hart openen wil zeggen dat je iets wilt onderzoeken, misschien iets nieuws ontdekken, misschien iets leren of misschien iets bevestigd krijgen.

Top drie van redenen voor een gesloten mind

  • Onzekerheid over je eigen mening.
  • Angst dat je je idee over iets of iemand moet veranderen.
  • De persoon waarmee je te maken hebt staat je niet aan.

 

Privéles_hartslag

Hier is nog een quote van een van mijn favoriete acteurs in de Harry Potter films, Albus Dumbledore:

‘Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.’

(Je kunt altijd geluk vinden, zelfs in de moeilijkste tijden, als je er maar aan denkt om het licht aan te doen)

Ik wens iedereen veel licht de komende tijd!

Groeten van Monique

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *