De kracht van vergeving

 

 

Gisteren hoorde ik Carolyn Evers in haar wekelijkse (helaas Engelstalige )BBS radio show zeggen: een fout maken is menselijk, vergeven is goddelijk. En ik wist meteen dat dit het thema van het blog van deze week moest zijn.

Mensen maken zoveel fouten: met zichzelf, met elkaar en met de mensheid. Aan de lopende band gaan we in de fout, met alle gevolgen van dien. Hoe moet je daarmee leven?

Ik ken veel mensen die diep vanbinnen heel erg boos zijn over alles wat ze is aangedaan, vaak in de eerste helft van hun leven. De suggestie dat je de daders zouden kunnen vergeven roept vaak afwijzing op of zelfs woede. ‘Hoezo vergeven? Ik ben het slachtoffer! Laat hem maar de eerste stap doen’.

Zelfonderzoek

  • Maak eens in gedachten een top drie van nare dingen die een ander jou heeft aangedaan. De meeste mensen hoeven daarvoor niet met pen en papier te gaan zitten, maar zouden zo 10 voorbeelden kunnen noemen. Voor dit moment is drie genoeg.
  • Geef dan een rapportcijfer voor de mate waarin je de dader hebt vergeven. Nul is helemaal niet en 10 is volledig. Doe er dan ook nog een rapportcijfer bij voor hoe graag in de nabijheid van de persoon bent. Klopt het dat er een relatie is tussen de twee cijfers?
  • Stel je nu deze persoon voor als een pasgeboren baby, onschuldig en heel erg om te knuffelen. Zo is namelijk ooit iedereen begonnen. Hoe verandert je gevoel over deze persoon? Een baby roept alleen maar liefde op, als het goed is tenminste.
  • En nu de laatste stap: stel dat je de drie personen uit je voorbeelden zou kunnen vergeven zodat de rapportcijfers omhoogschieten. Hoe zou dat je leven veranderen, wat zou de invloed ervan zijn op je persoonlijke kracht en gezondheid ?

onschuldig-geboren

Vergeven doe je voor jezelf en niet voor de ander

De verontwaardiging dat je een ander zou kunnen vergeven voor wat hij heeft aangedaan, berust op het misverstand dat je vergeven voor de ander zou doen.

Vergeven doe je als eerste voor jezelf, zodat je alle wrok, woede, vernedering en schaamte kunt loslaten.

Vergeven heeft een nauwe relatie met liefde en liefde maakt alles goed; dat wil niet zeggen dat het misbruik of de oneerlijkheid wordt goedgekeurd! Door te vergeven bevrijd je jezelf, en ja ook de ander.

Ik heb jaren geleden een prachtig boekje gevonden over vergeving  van Edith Stauffer met de titel Over Liefde & Vergeving. Klik hier als je meer over dit boekje wilt weten.

vergeven

Wat niet vergeven met je doet, werd ooit mooi verwoord door Oprah Winfrey die zei dat ‘een ander niet vergeven is hetzelfde als vergif innemen, in de hoop dat de ander er aan doodgaat of er ziek van wordt’.

Zo werkt niet kunnen vergeven, kijk maar om je heen. Ex-partners die elkaar niet kunnen vergeven, steden die elkaars concurrent zijn en zelfs landen die elkaar over en weer haten en bestrijden.

Persoonlijke kracht terugwinnen door te vergeven

Als het de eerste keer voor je is dat je bewust iemand wilt vergeven, is het goed om eerst te oefenen met iets eenvoudigs zoals een belediging of een leugen. Als je dit hebt gedaan, en hebt gemerkt dat het inderdaad opluchting geeft en je in je kracht helpt, ben je klaar voor het grote werk van vergeven van oude en diepe wonden.

Stappen voor vergeven

  • Help jezelf herinneren aan het feit dat je dit voor jezelf doet en dat je intentie is je te bevrijden van deze negatieve herinnering uit het verleden. Wees heel concreet over je intentie bijvoorbeeld ‘ik vergeef X dat hij of zij … heeft gedaan.’ Schrijf dit op en werk aan een formulering die helemaal goed voelt. Deze intentie is je halve werk!
  • Ga ergens op een rustig plekje zitten, haalde een paar maal diep adem en zeg je intentie hard op, eventueel twee of drie keer totdat je voelt: Ja dit is wat ik wil.
  • Zet de betreffende persoon in gedachten tegen over je op een stoel. Zet de stoel zo ver of dichtbij als voor jou goed voelt. Als dit spanning oproept haal je weer een paar maal diep adem en herhaal je de intentie.
  • Vertel nu aan de persoon tegenover je, kort en in neutrale termen zonder beschuldigingen, hoe jij de gebeurtenis hebt ervaren en wat het met je heeft gedaan. Vertel hem of haar ook wat je had gewild dat er wel was gebeurd en waarom dat belangrijk voor je zou zijn geweest. Blijf bij jezelf en in je kracht met behulp van je ademhaling.
  • Zeg nu tegen de ander ‘ik heb je vertelt hoe ik het heb ervaren, ik heb je vertelt wat ik had gewild maar wat ik niet heb gekregen. Ik laat al mijn teleurgestelde verwachtingen los, ik vergeef je, ga in vrede en liefde’.
  • Checkt hoe je je nu voelt en of het klaar is. Zo niet, herhaal dan de bovenstaande stappen totdat je tevreden bent. Gebruik steeds je ademhaling om verder te ontspannen als dat nodig is.
  • Bedankt jezelf dat je dit hebt gedaan en bevestig dat je dit verleden nu hebt afgerond.

Jezelf vergeven

Vroeg of laat ben je er aan toe om jezelf te vergeven voor een in het verleden gemaakte fout of andere misstap. Jezelf vergeven is misschien wel een van de moeilijkste dingen in het leven.

Het helpt als je beseft dat wij allemaal hier op aarde in een leerschool zitten. Iedereen heeft zijn eigen cursussen en examens en jij bepaalt wanneer je er aan toe bent om je zelf iets te vergeven. Als je dat succesvol hebt gedaan, heb je eindexamen gedaan!

 

Privéles_hartslag

 

Persoonlijke kracht is zelf aan het roer staan. Als je in je  kracht staat kun je kiezen hoe je je wilt voelen, echt waar! Een ander kan jou niet boos, verdrietig, of bang maken. Dat doe je zelf en je kunt ook besluiten niet boos, niet verdrietig of niet bang te zijn, echt waar!

Als je hulp nodig hebt bij een ander of jezelf vergeven kun je eventueel een beroep op mij doen. Lees daarover meer op de pagina privéles.

Volgende week meer over mediteren, want daar ben ik vandaag niet aan toegekomen.

Groeten van Monique

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *