Communiceren: aansluiten en meenemen

Worden je goede bedoelingen nog wel eens verkeerd begrepen? Of heb je niet altijd (op tijd) in de gaten wat er bij anderen speelt?

Heb je gedoe in de familie, buurt of met vrienden? Blijven dezelfde irritaties maar terugkomen? Sta je op het punt een relatie te verbreken omdat je de ruzies en het gedoe zat bent?

Dan is deze aflevering voor jou!

Eerst even jouw ervaringen

  • Word je wel eens verkeerd begrepen of begrijp je anderen niet altijd?
  • Wat doen meningsverschillen en ruzies met jou, hoe voel je je daarbij?
  • Denk je na afloop van een gesprek nog wel eens ‘dát had ik moeten zeggen’?
  • Wat zou je meer, beter of gewoon anders willen kunnen/durven in communicatie met anderen?

Wij mensen willen heel graag door anderen worden begrepen, geaccepteerd en gewaardeerd. En als we bewondering zouden mogen krijgen… nou, dat is helemaal mooi.

Gerespecteerd en gewaardeerd worden geeft een goed gevoel en daar kunnen we niet genoeg van krijgen.

Communicatie

Communiceren is eigenlijk een proces van zenden en ontvangen. Zonder zender is er geen communicatie en ook niet zonder ontvanger.

In succesvolle communicatie worden boodschappen begrepen en geaccepteerd.

Kijk nog eens naar de inleidende tekst bovenaan. Wat herkende je, bijvoorbeeld een ruzie die maar doorgaat? Klopt het dat er in die situatie een groot gebrek is aan acceptatie en waardering?

Twee kanten in communicatie

We communiceren met elkaar om informatie uit te wisselen, maar die inhoud is slechts één kant van communicatie. De andere kant is de betekenis die je als zender meegeeft en die de ontvanger eraan geeft.

Als je bijvoorbeeld een berichtje aan iemand stuurt zoals: ‘nou, nou, had dat niet iets minder gekund?’ kan de ontvanger dat als kritiek opvatten. Als je er een smiley aan toevoegt vertel je hoe je het inhoudelijke berichtje moet begrijpen.

In een gesprek heb je geen smileys nodig want je toon, houding en taalgebruik vertelt de ander wel hoe je iets bedoelt. Deze non-verbale communicatie is minstens even belangrijk, maar vaak belangrijker, dan de inhoudelijke kant van een gesprek.

Als je deze betekenis goed communiceert of ontvang maakt dat het verschil tussen een succesvolle communicatie en niet begrepen worden, ruzie krijgen of erger.

Het plaatje

De locomotief kan de wagonnetjes alleen maar meenemen als er aansluiting is. Hetzelfde speelt in relaties en communicatie. Bij ons mensen bestaat die aansluiting uit twee componenten: het inhoudelijk begrijpen en het emotioneel accepteren. 

De aansluiting met mensen bestaat voor 90 % uit de ander begrijpen en waarderen. Daarnaast moet je natuurlijk duidelijk vertellen wat je te zeggen hebt. Sluit daarvoor aan bij de belevingswereld en het taalgebruik van de ander.

Tips voor succesvol communiceren

Voorbereiding:

  • Weet wat je wilt overbrengen, zowel de feiten als de betekenis, de emotie van iets.
  • Hoe weet dat je je doel hebt bereikt en dat je dus succes had met je communicatie: wat heb je dan bereikt, begrijpt de ander wat je zegt en is hij of zij er tevreden mee?

Tijdens het gesprek:

  • Check continu of de ander je begrijpt en accepteert wat je zegt.
  • Stop als je dat niet zeker weet en vraag bijvoorbeeld ‘ben ik duidelijk?’
  • Luister actief naar wat de ander terugzegt. Actief luisteren is dat je naast de inhoud ook de betekenis oppikt van wat de ander zegt.
  • Verwoord eventueel letterlijk wat je bedoelt, zoals in ‘wat ik probeer te zeggen is dat je je dus geen zorgen hoeft te maken’.
  • Vat de ander samen om te checken of je op hetzelfde spoor zit, zoals in: ‘begrijp ik het goed dat jij teleurgesteld was dat ik niet eerder belde?’
  • Stop zo gauw je merkt dat je de ander aan het overtuigen bent. Overtuigen is meestal inhoudelijk van aard. Stel een vraag of vat samen wat je denkt dat er speelt. Voorbeelden: ‘Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten, heb jij dat ook?’ ‘Heb je iets aan wat ik nu vertel?’ ‘Zullen we even pauzeren om te kijken wat nu echt belangrijk is?’

Dit samenvatten van het gevoel, de betekenis voor de ander, is de belangrijkste vaardigheid in communicatie. Het is ook de beste manier om conflicten ‘uit te praten’. Het is de manier om te zorgen dat de ander zich (weer) goed voelt. En daardoor voel jij je ook (weer) goed!

Ik wens jou een week met briljante gesprekken. Maak er werk van om te zorgen dat anderen zich goed voelen tijden jullie gesprekken, dan kunnen er kleine wondertjes gebeuren, echt waar!

Groeten van Monique

Wil je wekelijks de aankondiging van de nieuwe aflevering in je mailbox krijgen? Meld je dan aan via de contactpagina en je krijgt elke week een berichtje dat de nieuwe Honey voor je klaarstaat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *