Ademen, ademhalen

 

  • Hoe haal jij adem, nu, op dit moment?
  • Zit je adem ‘hoog’ of adem je tot diep in je buik?
  • Verandert er iets aan je ademhaling doordat je er ineens aandacht aan geeft en zo ja, hoe?
  • Heb je wel eens moeite met ademen en zo ja, waardoor?

Wat is er gewoner dan ademen? Het is zo vanzelfsprekend en het gaat vanzelf. Je hoeft het niet te leren zoals bijvoorbeeld lopen of praten.

En ademen is van levensbelang en verdient misschien wel wat meer aandacht en waardering dan we gewend zijn eraan te geven.

Eerst even ervaren

Ga goed rechtop zitten op een stoel met een rechte rug en zet je voeten plat op de grond.

  • Observeer zonder te oordelen en zonder iets te veranderen hoe je ademt: het ritme, het tempo en hoe diep.
  • Ga dan over op heel rustige diepe in- en uitademingen. Merk dat er een kleine pauze is aan het einde van een inademing en ook na de uitademing.
  • Doe dit een paar minuten en hou het ontspannen en laat je lichaam haar gang gaan.
  • Zet eventueel een wekker voor bijvoorbeeld 4 minuten, zodat je je niet druk hoeft te maken over de tijd.

Hoe voelt je lichaam zich na afloop? En jijzelf, je humeur en je gevoel van welbevinden?

Het gezond functioneren van ons lichaam is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van onze ademhaling. En er valt van alles te melden over ademen.

Je ademhaling verbindt je binnenwereld met de buitenwereld. Door je aandacht op je ademhaling te richten ben je dicht bij Jezelf of meer bij de buitenwereld. (In dit blog staat Jezelf met een hoofdletter voor wie je wezenlijk bent en dat ervaar je in je binnenwereld).

Zo gauw je je aandacht op de buitenwereld richt ga je, tijdelijk, meer of minder weg bij Jezelf. Dat is niet goed of slecht. Maar het is wel belangrijk dat je balans aanbrengt tussen ‘binnen’ of ‘buiten’ zijn.

Met je ademhaling bij Jezelf komen

Sommige mensen vinden het lastig om hun aandacht te verleggen van alle bezigheden in de buiten wereld en alle gedachten die door hun hoofd pingpongen. Heb jij dat soms ook?  Dan is deze aflevering speciaal voor jou.

De bovenstaande oefening van rustig in- en uitademen is de gemakkelijkste manier om even bij Jezelf te komen. En je weet, hoe goed dingen gaan is vooral ook afhankelijk van je intentie.

Voor maximaal succes zeg je driemaal hardop tegen jezelf, terwijl je het ritme van je ademhaling volgt, ‘ik ga nu met mijn aandacht naar Mezelf ‘.  Doe dit dagelijks een paar keer en je wordt er al snel een meester of meesteres in!

Voor gevorderden

Als je het bovenstaande aardig in de vingers hebt kun je op talloze manieren met je ademhaling aan de slag. Hier zijn een paar voorbeelden die je kunt toepassen nadat je bij Jezelf bent gekomen.

Voor diepere ontspanning: Tel je ademhaling af van 3 tot 1 en dan weer terug van 1 tot 3. Maak het aantal steeds groter tot je inderdaad diepe ontspanning ervaart.

Voor ontspanning van bijvoorbeeld nek, schouders of handen: Stuur met elke inademing een ontspannende kleur naar het betreffende lichaamsdeel. Bij de uitademing neem je dan afvalstoffen mee die meestal zwart zijn of een andere donkere kleur hebben.

Voor een helende werking in je hele lichaam: stel je voor dat je met je inademing de levensenergie Chi (of Ki) naar binnen haalt en dat je afvalstoffen en spanning uitademt.

Als je met je ademhaling aan de slag gaat zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om bij Jezelf te komen en te blijven. En als je dat doet zal je leven in de buitenwereld vrediger en soepeler gaan.

Je ademhaling heeft dus niet alleen een lichamelijke functie maar ook een psychologische en spirituele werking.

Als je problemen met je ademhaling hebt is het de moeite waard bij Jezelf te raden te gaan over de niet-fysieke component die dus altijd ook aanwezig is!

 

 

Ik wens jou een week met veel rustige en diepe ademhaling. Het zal je goed doen!

Groeten van Monique

Wil je wekelijks de aankondiging van de nieuwe aflevering in je mailbox krijgen? Meld je dan aan via de contactpagina. Dan krijgt je elke week een berichtje zodat je geen aflevering meer mist.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *