Zorgen dat je je weer goed voelt

Je hebt soms van die dagen dat het leven niet echt meezit en wat doe je dan? Zet je de boel eens goed op een rijtje, zoek je een luisterend oor om je ongenoegen te ventileren, gooi je alle goede voornemens overboord en eet je een zak chips leeg? We hebben allemaal zo onze eigen strategieën om ons weer beter te voelen.

Er zijn twee soorten strategieën die beide kunnen werken, ook een beetje afhankelijk van het soort ‘tegenwind’ dat je meemaakt. Meer praktische problemen los je vaak goed op met een verstandelijke aanpak. Als er ook emoties in het spel zijn is dat niet altijd voldoende. Dan blijf je in een cirkel denken en hou je stress en onrust. Dan is het tijd om van je hoofd naar je hart te gaan.

Je weet dat je hart niet analytisch is ingesteld maar dat het gevoelsmatig het geheel van een ervaring pakt. Denk maar eens aan een persoon die je kent of een gebeurtenis. Zo gauw je eraan denkt ervaar je in je hart het totaal van die persoon of gebeurtenis. Daarna kan je hoofd een hele serie details van die ervaring benoemen, maar hoe groot de opsomming ook is, het hoofd zal nooit het geheel kunnen omschrijven.

Einstein zei daarover:

Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.

Om jezelf beter te voelen maak je gebruik van de mogelijkheid van je hart om het geheel van iets te ervaren en dat te combineren met jouw intentie en toewijding en dat gaat als volgt:

  1. Maak de intentie om te zorgen dat je je beter gaat voelen ten aanzien van je probleem of situatie.
  2. Neem dan een ervaring in gedachten die jou vrolijk maakt, zoals bijvoorbeeld het bovenstaande plaatje.
  3. Zet dan in gedachten je probleem naast dit plaatje en ga met je aandacht heen en weer tussen die twee, samen met je je intentie om te zorgen dat je je weer goed voelt. (Dit lijkt ingewikkeld maar gaat best gemakkelijk!)
  4. Ga hiermee door totdat je je beter voelt als je aan je probleem denkt.
  5. Bedankt jezelf ter afsluiting dat je dit voor jezelf hebt gedaan.

Als je deze strategie gebruikt zul je merken dat dit goed is voor jezelf zelfvertrouwen omdat je weet dat je geen slachtoffer bent, geen speelbal van een situatie of een probleem.

Jij kiest hoe je wilt voelen en daardoor kom je in je kracht en daardoor kun je een lastige situatie zo goed mogelijk oplossen.

blog_hartslag2

Ik start mijn dag meestal met een korte of langere meditatie waarmee ik mijn intentie voor de dag neerzet. Voor de lastige dingen van de dag bedenk ik hoe ik ermee wil omgaan en op welk resultaat ik uit ben. Dan rond ik af met hardop een krachtig ‘Yes’. En alleen al dat ‘Yes’ geef mij en op gewekt gevoel van kracht. Mooi toch?

Veel plezier ermee en natuurlijk ook veel je goed voelen.

Volgende week vertel ik iets over hoe je creatief en succesvol kunt omgaan met ongewenste gewoontes van jezelf.

Groeten van Monique

Voor de liefhebbers van citaten:

Het is onzin, zegt het verstand.

Het is belachelijk, zegt de trots.

Het is onmogelijk, zegt de ervaring.

Het is wat het is, zegt de liefde.

Erich Fried

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *