Gevoelens, gedachten en persoonlijke kracht

emotiekaart

Hoe sterk je je voelt en hoe krachtig, hangt af van je gevoelens en emoties.

Het is lastig om echt je kracht te ervaren als je bang, boos of sacherijnig bent. En als je een topdag hebt waarop je je vrij, blij en optimistisch voelt, voel je je vanzelf ook krachtig. Dat is een dag waarop je als het ware de hele wereld aan kunt.

De sleutel tot je persoonlijke kracht is dus gelegen in het hebben van positieve gevoelens. Hoe kom je daaraan?

Hoe kom je aan positieve gevoelens en waar komen negatieve gevoelens vandaan?

Even testen..

Denk eens terug aan een situatie waarin je je blij en krachtig voelde. Het kan zoiets simpels zijn als de begroeting van een dierbare die je een tijdje niet hebt gezien. Waarop was je aandacht toen gericht? Op het mooie en warme van die persoon in jouw leven of op zijn of haar karakterfoutjes die iedereen wel heeft? Natuurlijk was het het mooie en warme van die persoon.

Herinner je nu een conflictsituatie waarin je boos, bang of machteloos voelde, of misschien wel alle drie. Klopt het dat je aandacht er op gericht was dat je deze situatie niet wilde, dat je dacht dat het fout kon gaan, in je nadeel uitpakken, dat je vernederd werd of iets anders naars?

Stel nu voor dat je in die conflictsituatie je aandacht zou verschuiven, weg van alle bovenstaande dingen. Je beseft ineens dat alle betrokkenen ooit allemaal schattige baby’s waren die je zou willen knuffelen … Hoe veranderen je gevoelens en je lichaam?

Wij hebben in elke situatie de keuze hoe we willen reageren.

Is je glas meestal halfvol of halfleeg?

glas half vol of half leeg

Als je meer het type bent van ‘het glas is halfvol’ heb je de gewoonte om vooral de zonzijde, de kansen en de aardige dingen van mensen en situaties te zien. Als je meer de gewoonte hebt om te zien wat er mist, fout kan gaan en eventuele andere narigheid, dan ben je meer het type van ‘het glas is halfleeg’.

Hier is het goede nieuws: gewoontes kun je veranderen, alle gewoontes! Daar kom ik zo op terug maar eerst nog dit:

effect van gevoelens in je lichaam

Op de kaart hierboven kun je zien welke gebieden van je lichaam door welke emoties worden beïnvloed. Misschien herken je wel iets.

Elke emotie beïnvloedt onmiddellijk je lichaam en dat is te merken aan je humeur en hoe krachtig en fit je je voelt.

Op den duur zijn gevoelens en emoties ook van invloed op onze fysieke gezondheid. We gebruiken daarvoor uitdrukkingen zoals ‘binnenvetter’, ‘van je hart geen moordkuil maken’, ‘iets op je lever hebben’ en ‘spanningshoofdpijn’. En je gezondheid en je persoonlijke kracht hebben natuurlijk een hechte samenhang.

Het veranderen van een gewoonte

Iedereen die wel eens op 31 december goede voornemens maakte weet dat een goed voornemen op zichzelf geen garantie voor succes is.

De belangrijkste rede waarom goede voornemens falen is dat ze voortkomen uit wat je niet meer wilt. Dan is je aandacht, bewust en onbewust, gericht op de negatieve zaken waar je vanaf wilt: je glas is halfleeg.

Gaan gevoelens soms met je aan de haal?

Ken je deze situatie? Iemand die je kent heeft een gewoonte waar je je altijd aan ergert, vooral omdat jij, in jouw beleving, er de dupe bent. Het kan een luidruchtige buurman zijn, een collega die altijd te laat komt, noem maar op. Op de een of andere manier weet hij of zij op een emotioneel knopje te drukken waardoor je je automatisch ergert, stress voelt en op een manier reageert die niet de schoonheidsprijs verdient. Je kent dat wel.

En het goede nieuws is natuurlijk dat je die ander niet kunt veranderen, maar wel jezelf. Je kunt namelijk anders tegen dezelfde situatie aankijken.

loesje zonnetje in huis 2

Er is een simpele formule voor elk soort persoonlijke verandering

INTENTIE X ATTENTIE = RESULTAAT

  • Maakt een intentie vanuit je hart en stel je het eindresultaat voor in geuren, kleuren en met gevoelens van tevredenheid, vertrouwen en dankbaarheid.
  • Geef er dagelijks een of meerder keren aandacht (attentie) aan. Bijvoorbeeld doordat je het eindresultaat weer in gedachten neemt. Je kunt het ook in je meditatie betrekken.
  • Als je merkt dat je glas even halfleeg is, bijvoorbeeld door twijfel of het wel zal lukken, kies dan voor het halfvolle scenario namelijk dat je je eindresultaat hebt behaald!

 

hartslag

Volgende week wil ik vanuit een iets andere invalshoek kijken naar gevoelens en persoonlijke kracht. Dan wil ik het accent leggen op overtuigingen: vaste denkpatronen die ons leven sterk beïnvloeden.

In tussentijd: geniet van de zomer.

Groeten van Monique

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *