De kracht van geven

(Geven is niet zomaar iets doneren. Het gaat erom dat je een bijdrage levert.)

Een groot deel van onze tijd en energie gaat op aan de dagelijkse zorg voor huis en haard en brood op de plank, en ook naar het streven gelukkig en tevreden te zijn.

Soms gaat het niet zo best met de afdeling geluk en tevredenheid, maar dan is er altijd nog de ‘mazzel en vermaak’ zoals de slogan van een bekend bazaar zegt.

Dat ‘mazzel en vermaak’ is echter iets anders dan geluk en tevredenheid. Het voelt anders en geeft ook een andere kwaliteit van leven.

“De kracht van geven” verder lezen

Je lichaam voelen

In ons dagelijks leven zijn wij vooral doeners en denkers.

Het voelen en ervaren hebben we een beetje afgeleerd. Er is een behoorlijke onbalans ontstaan tussen doen en ervaren.

Deze onbalans heeft op zijn minst twee gevolgen: stress en op een onhandige manier omgaan met signalen van ons lichaam. Deze week wil ik het hebben over (weer leren) contact te maken met je lichaam.

“Je lichaam voelen” verder lezen

Leven vanuit je buikgevoel, of…

Een kind dat bang is om naar school te gaan klaagt altijd over buikpijn. Als je verliefd bent heb je ’vlinders in je buik’. Als je ergens schoon genoeg van hebt heb je ‘je buik ervan vol’. Als je plotseling iets heel gevaarlijks tegenkomt moeten je soms acuut naar het toilet.

Onze emoties, anders dan onze gevoelens, ervaren we in onze buik. Dat klopt ook wel want daar huist onze overlevingsdrang en de basis van ons zelfvertrouwen. Als onze veiligheid bedreigd wordt, al is het maar in onze gedachten, voelen we dat in onze buik en we reageren onmiddellijk, instinctief, vanuit dat gevoel in onze buik.

Die reactie is een verdediging tegen een bedreiging. Voorbeelden

  • Je krijgt een rekening die je niet kunt betalen.
  • Iemand beschuldigt je onterecht van iets naars.
  • Je wordt fysiek aangevallen.
  • Je voelt ineens een scherpe pijn in je lichaam.
  • Je moet de confrontatie aangaan met iemand.

Natuurlijk is het goed om een reële bedreiging op tijd te zien zodat je je er tegen kunt verweren. De kunst is om bij een bedreiging een pauze in te lassen en jezelf een paar vragen te stellen:

  • Is dit een echte bedreiging of maak ik mezelf bang?
  • Wat zou de beste manier zijn om hiermee om te gaan?
  • Stel dat er ook een kans zit in deze bedreiging, welke zou dat zijn?

(Het probleem is niet het probleem. Het probleem is de manier waarop je naar het probleem kijkt. Begrijp je?)

Deze vragen geven je de gelegenheid om in je kracht te stappen en je talenten te gebruiken.

Dan voorkom je dat je emoties met je aan de haal gaan en dan bepaal jij bewust welke acties je wilt ondernemen. Hoe doe jij dat?

Kijk nog eens naar de vijf voorbeelden hierboven en stel je voor dat ze in jouw leven spelen. Wat is je eerste reactie en waar voel je die in je lichaam?

Als je je zorgen en angsten parkeert en je je aandacht richt op wat voor jou belangrijk is, mooi en optimistisch, dan leef je niet langer vanuit je buik maar vanuit je hart. Het is eenvoudig maar niet altijd gemakkelijk.  Onze jarenlange gewoonte is vaak om onze aandacht te richten op wat er mist, waar je last van hebt en wat je anders wilt.

Tips om te pauzeren zodat je in je kracht kunt stappen

Doe eerst je kaken een beetje van elkaar en haal rustig en diep adem.

  • Kijk dan naar een foto van een dierbare.
  • Of luister, al is het maar drie minuten, naar ontspannende muziek terwijl je bewust gespannen spieren ontspant.
  • Marcheer op marsmuziek, dat helpt je in je lichaam en uit je paniek.
  • Kijk in een spiegel en zeg tegen jezelf: ik los dit elegant en perfect op. Doe dit totdat je het gelooft!

Ik gun je een week vol pauzes en krachtige keuzes. Je kunt je leven veranderen met een dag per keer. Niemand kan dat voor je doen, behalve jij en dat is maar goed ook.

Tot volgend week.

Groeten van Monique

 

Griep en zo

Vorige week had ik zo heftig griep dat ik ons blog maar heb laten lopen. Jammer, maar helaas.

Nu gaat het ietsje beter, maar het is nog een wankel gebeuren. Je weet wel: snuiven en snotteren, een hoofd vol watten en een zere keel die de hele dag smeekt om warme dranken.

Daarom een deze week alleen een plaatje…

Wat zie je erin?

Heel veel sterkte en beterschap voor alle mede-griephebbers.

Groeten van Monique

Wintertijd, voorbereiding

De dagen worden al weer langer en toch is het nog ruim twee maanden winter! De natuur slaapt als het ware en er is weinig of geen groei. Maar er vindt wel voorbereiding plaats!

Namelijk voorbereiding op de nieuwe start van de lentezonnewende, die voor ons land dit jaar op dinsdag 21 maart valt. Dan wordt een nieuwe cyclus van groei en ontwikkeling gestart voor de natuur, maar ook voor ons mensen. “Wintertijd, voorbereiding” verder lezen

Vrede is een werkwoord en als Tijn het kan…

Wanneer ervaar jij vrede? Wat is daarvoor nodig en waarom?

Interessant, nietwaar?!

Wat denk je over wereldvrede? Onbereikbaar? ‘Ze’ doen toch wat ‘ze’ willen?

Machteloos, nietwaar?!

Gelukkig is vrede een werkwoord

“Vrede is een werkwoord en als Tijn het kan…” verder lezen

Iets te vieren

iets-te-vieren

Een aantal van mijn herinneringen aan iets vieren zijn:

  • Samen versgebakken koekjes eten na een heerlijke wandeling in de sneeuw met mij vader en mijn broertje.
  • Mijn eindexamenfeestje van de middelbare school.
  • De spontane toast met een kopje thee, toen uit de uitslag van een test van een vriendin bleek dat ze geen kanker had.

Welke herinneringen heb jij?

  • Waar wordt je weer blij van als je eraan terugdenkt?
  • Waar was jij ooit dankbaar voor, opgelucht of opgetogen?
  • Waardoor voelde het als ‘iets vieren’?

Iets vieren … binnenkant en buitenkant

“Iets te vieren” verder lezen

Licht

winterzonnewende

We hebben allerlei uitdrukkingen die naar licht verwijzen:

  • Er gaat mij een lichtje op.
  • Geen groot licht zijn.
  • Iets kan het daglicht niet velen.
  • Iets het licht doen zien.
  • Licht aan het eind van de tunnel.

In de donkere dagen voor Kerstmis bereiden we ons voor op de viering van Kerstmis en Oud en Nieuw. Het is lang donker buiten en de ochtendmist versterkt nog het gevoel van grijs en somber.

In deze tijd mis ik het daglicht en vooral de zon en ik ben niet de enige. Maar je kunt het altijd gezellig maken met bijvoorbeeld kaarsjes en lekkere warme soep.

 

noorderlicht “Licht” verder lezen

Liefde en acceptatie

take-me-as-i-am

Een vrouw zei eens tegen mij: “Wat zou het heerlijk zijn als mensen mij zouden nemen zoals ik ben, met alles erop en eraan. Dan zouden ze de moeite nemen om niet alleen naar mij te kijken, maar mij ook te zien. Niet alleen naar mij luisteren, maar mij ook horen.

Dan zou ik gewaardeerd worden voor wie ik ben in plaats van voor wat ik doe, wat ik bezit of wat ik kan. Dan zou de intentie achter mijn soms onhandig gedrag worden herkend in plaats van genegeerd.

En als ik er nou zo over nadenk, dan geloof ik dat door deze acceptatie meer aangemoedigd voel om het beste van me te laten zien; ik zou dan heel gemakkelijk en spontaan durven om … eigenlijk alles!”

 

neem me zoals ik ben “Liefde en acceptatie” verder lezen