Wie ben ik?

wie-ben-ik

Sta eens even stil bij de woorden en gedachten die er in je opkomen als je deze vraag leest: wie ben ik?

Schrijf ze even op.

Weten wie je bent

Wij stellen onszelf niet zo vaak de vraag ‘wie ben ik?’ Als je jezelf aan een ander voorstelt hangt het meestal van de situatie af wat je vertelt. En dat kan erg verschillen, zoals bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek, aan een nieuwe buurman of een nieuwe buurvrouw.

Vaak identificeren we ons met een rol zoals bijvoorbeeld buurman, moeder, vriend, vijand, clublid of huiseigenaar. Natuurlijk neem je jezelf altijd mee in al die rollen, maar die rollen zijn niet wie jij bent.

“Wie ben ik?” verder lezen

Emotionele confrontaties

emotionele confrontaties

Ken je het gevoel dat de bovenstaande foto uitdrukt? Vast wel! Niet iedereen heeft zo’n bos haar, maar iedereen heeft wel eens ergens schoon genoeg van.

Je kunt dat gevoel krijgen door irritant gedrag van iemand dat ook nog steeds terugkomt, of zelfs door een enkele opmerking die zeg maar ‘verkeerd valt’. Maar ook door gebeurtenissen zoals iets grandioos laten aanbranden in de keuken, iets moois stuk laten vallen of een lekke band hebben als je ergens echt op tijd had moeten zijn.

“Emotionele confrontaties” verder lezen

Dankbaar zijn

dankbaar zijn

Een pareltje tegenkomen

Zo af en toe kom je iets tegen wat je eigenlijk al in je bezit had, maar dat je vergeten was. Heb je dat ook wel eens dat je bijvoorbeeld ineens je weer beseft hoe dierbaar iemand je is, of dat je nog een heel pak van je lievelingskoekjes hebt of dat je eigenlijk wel weet wat het antwoord is op een vraag waar je mee rondloopt?

Dat gebeurde mij vorige week toen ik opnieuw ontdekte hoe belangrijk het is om dankbaar te zijn. In het verleden heb ik al bewust gewerkt met dankbaar zijn, maar het was een beetje naar de achtergrond verdwenen. En daar was het weer: vlak voor mijn neus in de vorm van een titel van een boekje dat ik eigenlijk al jaren ken, The Door of Everything van Ruby Nelson. De ontdekking gaf me een warm gevoel in mijn hart en ik werd er erg blij van.

Ik ga er vanuit dat dit pareltje niet toevallig op mijn pad komt, het valt mij toe, zeg maar. En het is meteen ook nog inspiratie voor het blog van deze week.

Hoe werkt dankbaar zijn voor jou?

Noteer voor jezelf eens een paar dingen die je graag anders zou willen, zoals bijvoorbeeld het minder druk hebben, minder kritiek krijgen of minder vaak verkouden zijn. Check dan eens even hoe je lichaam voelt als je aan deze ongewenste zaken denkt:

  • Hoe diep of ondiep is je ademhaling?
  • Hoe strak klem je je kaken op elkaar?
  • En welke spieren span je nog meer aan je lichaam?
  • En welke rapportcijfers geef je voor hoe tevreden en blij je bent?

“Dankbaar zijn” verder lezen

Leren en open staan voor iets nieuws

leren

Misschien herinner je je nog de tijd dat je pas naar school ging en je zo tussen de vijf en zeven jaar oud was. Of je hebt kinderen of kleinkinderen van die leeftijd. Weet je nog hoe leuk het was om iets nieuws te ontdekken?

Als ik aan die tijd terugdenk herinner ik me vooral dat elke dag een ontdekkingstocht was. Samen met mijn broertje Bas verkende ik de buurt, het bos en op zondag de zolder van oma. We waren leergierig en stelde onze ouders meer vragen dan dat ze tijd hadden om te beantwoorden. Maar mijn vader bleek een geboren leraar. Als we gingen wandelen haalde hij bijvoorbeeld een suikerbiet uit de akker, sneed er met zijn zakmes een plak af en liet het ons proeven terwijl hij iets vertelde over hoe ze groeien.

Ik herinner me bijvoorbeeld ook nog hoe hij mij uitlegde wat ’eigendom’ betekent. Hij was in de gang zeil aan het leggen en ik herkende dat als het zeil van het vorige huis. Dat klopt zei hij want het was ons eigendom, we mogen het houden. Als ik terugkijk ben ik heel dankbaar dat hij er plezier in had om ons van alles te leren en ons te stimuleren om veel boeken te lezen uit de bibliotheek. Aan die gewoonte heb ik veel te danken!

Wat herinner jij je? Hoe ging dat, nieuwe dingen leren? En hoe vaak gebeurde dat? Als je zo terugkijkt, wat is de waarde ervan in je leven? “Leren en open staan voor iets nieuws” verder lezen

Overleven of Leven

overleven  leven

In het vorige blog spraken we over het verschil tussen gevoelens en emoties. Belangrijk daarbij was dat je je emoties creëert door te oordelen over wat je meemaakt.

Aansluitend hierbij wil ik het deze week hebben over hoe je zoveel mogelijk kunt leven en zo weinig mogelijk overleven.

Het dagelijks leven is vaak overvol en soms lopen we als het ware achter onze staart aan te rennen.

Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat de tijd zo snel gaat, dat er alweer een week om is en dat een dag al helemaal voorbijvliegt. En ik hoor die mensen ook zeggen dat ze eigenlijk wel eens niets zouden willen doen of moeten, gewoon geen verplichtingen. En onmiddellijk daar achteraan zeggen ze dan ’maar….’

Maak eens even twee lijstjes…

Op de ene lijst noteer je de vijf belangrijkste dingen in je leven, bijvoorbeeld gezondheid, werk, gezelligheid of liefde. Op het andere lijstje noteer je de belangrijkste tijdvreters in de week, de dingen waar je het meeste tijd aan kwijt bent. Bijvoorbeeld werk, huishouden (ook werk!), mantelzorg, sport, internet, tv etc.

Vergelijk nu de twee lijstjes en kijk eens hoe ze wel of niet bij elkaar passen. Voor veel mensen geldt dat ze (te) weinig tijd besteden aan de vijf belangrijkste dingen in hun leven. Dat zijn dezelfde mensen die ook zeggen dat ze aan het overleven zijn, vaak al langere tijd.

balans

Naarmate de twee lijstjes meer bij elkaar passen kun je zeggen dat er meer sprake is van leven dan van overleven.

Hoe pakt de balans voor jou uit?

Ja maar, je kunt niet altijd doen waar je zin in hebt!

Natuurlijk zijn er in het dagelijks leven dingen die gewoon gedaan moeten worden en die niet bijster interessant zijn, vooral niet als ze steeds terugkomen. Het hangt voor een groot deel van jezelf af hoe je zo’n klusje beleeft. Kijk eventueel nog even op het vorige blog hoe je zelf je emoties creëert.

 

levenskunstenaar

Hier onder zijn een aantal voorbeelden hoe levenskunstenaars dat doen.

  • Een kersverse vader hield stralend de poepbroek van zijn pasgeboren zoon omhoog en riep:’kijk zijn darmen werken prima, dat is een zorg minder!’
  • Een drukbezette manager had stress van medewerkers die steeds met van alles en nog wat bij hem binnenliepen, totdat hij dat binnenlopen ging bekijken als een bron van informatie.
  • Een meisje dat in juli jarig is had gebeden voor een sneeuwpop voor haar verjaardag. Op de heuglijke dag zei de moeder, een beetje bezorgd, tegen haar dochter, ‘je hebt je sneeuwpop niet gekregen’. Daarop keek het meisje met een wijze blik omhoog naar moeder en zei ‘dat klopt, maar God heeft nee gezegd’.

Pak je lijstje van de vijf belangrijkste dingen in je leven er nog eens bij.

Kies één ding waarvan je méér in je leven wilt, om meer te gaan leven en minder te overleven. Hou je nog niet bezig met hoe je dat voor elkaar moet krijgen, dat komt later.

Ga dan eens even rustig zitten en stel je voor dat je dit al hebt gerealiseerd, bijvoorbeeld tijd voor je dierbaren. Zie in gedachten voor je:

  • Wat je dan doet en met wie.
  • Hoe dat precies gaat (geuren en kleuren).
  • Hoe het voelt, hoe je het ervaart.
  • Wat het effect daarvan is.

Bijvoorbeeld meer intimiteit met je partner of meer vertrouwen tussen jou en je kinderen. Neem de tijd om te ervaren hoe je leven daardoor ten goede verandert.

Als je dit heel intens wilt beleven doe je dat als volgt:

regisseur

  • Maak in gedachten eerst een mini speelfilm met daarin je nieuwe leven met meer tijd voor je dierbaren. Je bent zowel regisseur als hoofdrolspeler van die film. Herschrijf je scenario van de film totdat je tevreden bent: Ja, dat is precies hoe ik wil leven!
  • Verenig je nu helemaal met de hoofdrol en je nieuwe leven en vraag je af hoe je dit tot stand hebt gebracht. Zie dan in gedachten een tijdlijn lopen van je nieuwe leven terug naar het oude. Vanuit je nieuwe leven terugkijkend zie je momenten van keuzes en veranderingen.
  • Maak nu gebruik van die keuzemomenten op je tijdlijn om een plan te maken om hoe je tijd voor je dierbaren in je leven maakt Houd daarbij contact met hoe goed dat nieuwe leven voelt. Dit zal je helpen om stapsgewijs te creëren hoe jij het wilt hebben.

Dit is een oefening die betrokkenheid en tijd van je vraagt, maar als het makkelijk was had je het al eerder gedaan! Je kunt deze oefening samen met een vriend of vriendin doen en elkaar om beurten door de stapjes heen helpen.

 

If you can dream it

Voorbeelden van resultaten die ik heb gezien

  • Een drukbezette manager besteedde te weinig tijd aan zijn gezin, totdat zijn tweede kind, een meisje, werd geboren. Toen hij haar voor het eerst in zijn armen hield besefte hij hoe kwetsbaar dit nieuwe leven was en hoe graag hij haar wilde beschermen. Het eerste dat hij besloot was nooit meer met een borrel op achter het stuur te zitten. Deze toewijding gaf hem vleugels en na verloop van tijd besloot hij een minder veeleisende baan aan te nemen om een betere partner en vader te kunnen zijn.
  • Een jonge vrouw stond naar scheiding bijna letterlijk op straat. Ze woonde tijdelijk bij vrienden maar besefte dat dit niet lang kon duren. Op een dag keek in de spiegel en zag haar tobberige vermoeide gezicht naar zichzelf kijken. Ze schrok ervan, rechtte haar rug, en probeerde met haar twee wijsvingers haar mondhoeken omhoog te brengen waardoor ze de slappe lach kreeg. Ze beloofde zichzelf binnen een jaar drie dingen te realiseren: zelfstandig wonen, veel meer zelfvertrouwen en een welverdiende vakantie. Ze had het voor elkaar binnen negen (!) maanden.
  • Een vrouw was na een huwelijk van meer dan 40 jaar vrij plotseling weduwe geworden. Ze vroeg zich af wat nu nog de zin van haar leven was en ze had de vraag nog niet gesteld of ze herinnerde zich een opmerking van haar pastor op de begrafenis van haar man. Hij had gezegd dat het beste dat ze nu kon doen was geluk aan andere brengen. Terwijl hij haar hand drukte had hij tegen haar gezegd ‘doe het maar, je zult versteld staan van de resultaten’. Ze werd vrijwilliger bij de telefonische hulpdienst en heeft dat tot op hoge leeftijd en een paar maanden voor haar dood gedaan . Ze stierf als een tevreden en gelukkig mens.

Ja, maar dat is voor anderen weggelegd, niet voor mij.

Als dit jouw reactie is kan ik me dat goed voorstellen. De verantwoording nemen voor grote wensen en dromen is een hele grote stap als je dat niet gewend bent. En vergis je niet, heel veel mensen zijn het niet gewend, zelfs mensen waarvan je het niet zou denken.

Als je wel wilt maar twijfelt raad ik je aan (te leren) dagelijks, al is het maar zes minuten, naar binnen te gaan en met je hart te praten. Begin daarmee en ga steeds meer leven vanuit je innerlijke wijsheid. Klik hier voor een aflevering over naar binnen gaan.

 

Privéles_hartslag

Hoe weet je of je teveel aan het overleven bent? Een belangrijke graadmeter is hoe vaak je jezelf hoort zeggen of denken ‘eigenlijk zou ik…’ Hoe vaker je dat doet, des te belangrijker het is om meer te gaan leven.

Gun jezelf te leven en neem niet (langer) met minder genoegen.

Ramses Shaffy – Mens durf te leven

Je leeft maar heel kort,
Maar een enkele keer.
En als je straks anders wilt kun je niet meer.
Mens, durf te leven.

Vraag niet elke dag,
van je korte bestaan.
Hoe hebben mijn pa en mijn grootpa het gedaan.
Hoe doet mijn neef of hoe doet mijn vriend.
En wie weet hoe of dat de buurman dat weer vindt.
En wat heeft het fatsoen voorgeschreven.
Mens, durf te leven…

Groeten van Monique

Emoties

emoties

Emoties regeren ons dagelijks leven doordat ze alle keuzes bepalen die we maken. Ze zijn zo gewoon als ademhalen en je besteedt er meestal pas aandacht aan als je er last van krijgt.

Sta eens even stil…

… bij welke emoties je ervaart bij het lezen van het bovenstaande. Voel je je ertoe aangetrokken, of vraag je je af of je dit blog verder wilt lezen? Dat is een emotie!

woedeaanval “Emoties” verder lezen

Een open hart en een open mind

open-handen

Als mijn handen bezig zijn met iets vast te houden, kan ik niets geven en ook niets ontvangen.

Dorothy Sölle.

Eerst even terugkijken

Kijk eens terug naar een periode in je leven waarvan je achteraf kunt zeggen dat je er veel van hebt geleerd. Voor sommigen is dat een ernstige ziekte, het verlies van een dierbare, gepest worden, financiële tegenslag of soortgelijke drama’s in mensenlevens.

Niemand verheugt zich op dit soort ervaringen en meestal hebben we er grote moeite mee. Toch heb ik vaak van mensen gehoord dat ze achteraf zeiden ‘Hoe moeilijk het ook was, ik had het niet willen missen!’ “Een open hart en een open mind” verder lezen

De kracht van dankbaarheid

dankbaar-hartAfgelopen zondagochtend zat ik het nieuws op teletekst te lezen en het was weer ellende, geweld en oorlog. Ineens voelde ik me daar zo naar over dat ik de tv uitzette en een paar keer diep ademhaalde. Daarmee kwam ik weer bij mezelf, in mijn hart en na nog een paar keer ademen was ik weer rustig en vredig.

Toen keek ik naar buiten en zag dat het een schitterende nazomerdag was. Het was bijna windstil met de bekende zondagsochtendrust in ons ontspannen wijkje.

Toen ik dat vergeleek met alles wat ik op teletekst had gelezen, kon ik alleen maar heel dankbaar zijn voor deze schitterende zondagochtend. En weet je wat, toen voelde ik me onmiddellijk geweldig!

De kracht van dankbaarheid ervaren

“De kracht van dankbaarheid” verder lezen

Van Jezelf houden

van-jezelf-houden

Misschien ken je dat wel, dat je binnen een paar dagen, of zelfs op één dag, steeds hetzelfde onderwerp tegenkomt. Een vriendin van mij bijvoorbeeld is een grote fan van hangbuikzwijntjes. Gisteren kwam ze deze schatjes op drie verschillende manieren tegen, zowel in het echt als in de computer. Ze vond het opmerkelijk en was er blij mee.

Dit verschijnsel heet synchroniciteit: niet logische- maar wel betekenisvolle samenhang. Ik heb geleerd hier op te letten want meestal vertelt zo’n ervaring me iets belangrijks.

De laatste tijd kom ik vaak situaties tegen waarin iemand zichzelf erg laag inschat. Ze zijn ontevreden over hun talenten, hun uiterlijk, wat ze hebben bereikt in het leven, wat ze als mens waard denken te zijn en vooral dat ze zichzelf nou niet meteen iemand vinden om van te houden.

Hoe zit dat bij jou?

  • Ben je trots op wie je bent?
  • Ben je blij met je lichaam?
  • Vind je jezelf iemand die een aanwinst is als vriend of vriendin?

“Van Jezelf houden” verder lezen

Spiritueel… wat is dat?

 

slipje spiritueel?        spiritueel?

Welke van de twee afbeeldingen is het meest spiritueel denk je? En waarom denk je dat? Interessant, nietwaar?

Onze opvoeding heeft ons geleerd dat er een verschil is tussen spiritualiteit en materialisme. En er zijn ook voorwerpen die als spiritueel worden beschouwd en andere meer als aards. En dan is er ook nog  je gedrag, je keuzes  wat je vooral belangrijk vindt in je leven.

Voor sommige mensen is spiritualiteit iets dat te maken heeft met helderziendheid, contact met overledenen, het ongeziene en het is vooral niet wetenschappelijk en dus vaag en ‘soft’. “Spiritueel… wat is dat?” verder lezen